Itsearviointi sosiaalisen median kurssista
Mitä olen oppinut?
Sosiaalisen median kurssi on ollut minulle silmiä avaava kokemus. Vaikka olen käyttänyt sosiaalista mediaa henkilökohtaisella tasolla jo vuosia, kurssi tarjosi täysin uudenlaisen näkökulman näihin alustoihin strategisen käytön ja ammattimaisen hyödyntämisen näkökulmasta.
Kurssin aikana opin erityisesti:
- Strategisen suunnittelun merkityksen: Aikaisemmin somekäyttöni oli hyvin spontaania ja epäjohdonmukaista. Nyt ymmärrän, kuinka tärkeää on luoda yhtenäinen strategia, joka palvelee selkeitä tavoitteita. Kohderyhmän määrittely, sisältösuunnittelu ja tulosten mittaaminen ovat työkaluja, joita aiemmin en ollut edes ajatellut somekanavien yhteydessä.
- Data-analytiikan hyödyntämisen: Opin tulkitsemaan eri alustojen tarjoamaa analytiikkaa ja soveltamaan siitä saatuja oivalluksia sisällöntuotantoon. Erityisen kiinnostavaa oli oppia, miten pienet muutokset julkaisuajankohdissa tai sisältöformaateissa voivat merkittävästi vaikuttaa sisällön tavoittavuuteen.
- Tietosuoja- ja turvallisuuskysymykset: Ehkä yksi tärkeimmistä opeista oli ymmärrys somemarkkinoinnin eettisistä ja juridisista näkökohdista. GDPR-säädösten soveltaminen käytännössä ja yksityisyyden suojan huomioiminen ovat taitoja, joita arvostan sekä henkilökohtaisessa että ammatillisessa kontekstissa.
Mikä on yllättänyt?
Suurin yllätys kurssilla oli huomata, kuinka paljon suunnittelua ja työtä vaikuttajat ja brändit todellisuudessa tekevät näennäisen spontaanien julkaisujen taustalla. Ajatus siitä, että somemarkkinointi olisi kevyttä ja helppoa, osoittautui täysin vääräksi – se on itse asiassa erittäin systemaattista ja strategista työtä.
Yllätyin myös positiivisesti siitä, miten nopeasti tuloksia voi saada aikaan, kun lähestyy sosiaalista mediaa strategisesti. Kurssin aikana tehdyn hyödyntämissuunnitelman mukaiset kokeilut tuottivat jo muutamassa viikossa näkyviä tuloksia vuorovaikutuksen ja tavoittavuuden osalta.
Kohtaamani ongelmat
Kurssin aikana suurimmat haaste oli ajan löytäminen blogin kirjoittamiseen. Olen opintojeni lopulla, tekemässä pätkän opintoja tulevasta koulutuksesta samalla kun teen IT-alan asiakastyötä ja keikkailen välillä. Hitaasti kirjoittelin niitä ja pari päivää sitten opettelin miten Blogger toimii, ja aloin julkaisemaan niitä. Käytin aikaani järkevästi ja tein asiat yksi askel kerrallaan.
Toinen haaste oli lakisääteiset asia kuten GDPR. Ei muuta lisättävää. Lakiasiat ovat minulle mpnimutkaisia.
Asenteen ja käyttäytymisen muutos
Kurssilla oli merkittävä vaikutus tapaani suhtautua sosiaalisen median alustoihin. Aikaisemmin käytin somea lähinnä viihdekäyttöön ja ajanvietteeksi, mutta nyt näen sen voimakkaana työkaluna, jolla voi tavoitteellisesti rakentaa yhteisöjä ja edistää omia projekteja.
Olen muuttanut käyttäytymistäni useilla tavoilla:
- Suunnitelmallisuus: Nykyään pohdin etukäteen julkaisujeni tavoitteita ja kohderyhmää, en vain julkaise impulsiivisesti.
- Sisällön laatu: Kiinnitän huomattavasti enemmän huomiota julkaisujeni visuaaliseen ilmeeseen ja tekstisisältöjen hiomiseen.
- Vuorovaikutteisuus: Osallistun aktiivisemmin keskusteluihin ja pyrin luomaan aidosti vuorovaikutteista sisältöä pelkän yksisuuntaisen viestinnän sijaan.
- Kriittisyys: Suhtaudun kriittisemmin kuluttamaani somesisältöön ja tunnistan paremmin kaupallisen vaikuttamisen mekanismit.
- Tietosuoja: Olen tarkempi yksityisyyden suojaan liittyvissä asioissa ja mietin tarkkaan, mitä tietoja jaan itsestäni eri alustoilla.
Kommentit
Lähetä kommentti